Om läsforskning och olika typer av texter

Plockar upp ett exempel till från Svenska Läromedels nyhetsbrev nr 4:

Läsforskning

Professorn i pedagogik vid Umeå Universitet Monica Reichenberg har i Acta Didactica Norge Vol. 6 Nr 1 publicerat en artikel om läsforskning i Sverige och Norge.  Monica Reichenberg konstaterar att svenska elevers läsförmåga försämrats avsevärt de senaste tio åren. I Norge har antalet svaga läsare tvärtom minskat. I artikeln gör Monica Reichenberg en forskningsöversikt och beskriver olika undersökningar och de teoretiska ramverk de bygger på.

De norska forskarna har riktat uppmärksamheten mot främst mellanåren och högstadiet, dvs. de år då antalet faktatexter intar en alltmer dominerande roll i skolarbetet och då svårighetsgraden på faktatexterna ökar,  svensk forskning har en fokuseringen på skönlitterära texter.

http://www.adno.no/index.php/adno/article/view/187

 

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna texter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s