Spännande plattform hos Mediecenter i Västerbotten

Vår andra resa gick till Umeå fredagen den 9 november. Det var kallt men vackert väder. Första besöket var på Mediecenter i Västerbotten.

Mediecenter är en av de organisationer som kommit absolut längst inom området IT, media och pedagogik genom att förena ett avancerat tänk med byggande av en plattform. De gör detta utifrån sin roll som mediecentral och erfarenhet av hantering av metadata, ljud och video. Men de arbetar sig stadigt fram mot det mer traditionella skolbiblioteksinnehållet.

När jag lyssnade på Jenny och Mats J. påmindes jag om en formulering jag nyligen läst i en rapport från UNESCO: (The current) ”trends toward the convergence of radio, television, Internet, newspapers, books, digital archives and libraries into one platform” (min kursivering)

Det är samma bild vi gav i vår rapport:

UNESCO-rapporten heter Media and Information Literacy Curriculum for Teachers. Läs den!

Mediecenter är helt på gång att bygga en sådan plattform. Det som är speciellt intressant är att de gör det med i huvudsak öppen programvara, men inte av idealistiska skäl utan för att det ökar både flexibiliteten och gör att saker kan utvecklas eller modifieras snabbare. Det som också är intressant är det helhetstänk som Mediecenter har, som bl.a. tar sig uttryck i integrationen mellan Mediawebben som är en innehållsplattform och Samarbeta.se som är en lärplattform.

Sannolikt blir detta en av de viktigare frågorna för oss: Integrationen mellan innehållssystem och plattformar för pedagogisk administration och kommunikation.

På eftermiddagen träffade vi representanter från Umeås skolor och från kommunen: Utvecklingsledare, bibliotekarier, en rektor.

Ett intressant och initierat samtal hölls. Umeå är en kommun som kommit långt i sitt skolutvecklingsarbete. Precis som i Östersund kom samtalet mycket att att handla om frågan om samarbetet mellan bibliotekarier och lärare.

Efter besök i Östersund och Umeå så tror jag vårt arbete kommer att fokusera på två saker:

1) Vad är det som praktiskt behövs för att skolbibliotek ska kunna A) ta ansvar för alla typer av resurser för lärande, B) ta ansvar för hela kedjan av resurshantering, från leverantör till användning.

2) Den svåra frågan för de flesta är inte att formulera vad som ska/behöver göras, utan HUR man ska göra. Det handlar om verksamhetsutveckling och förändringsledning.

Flera bloggposter framöver kommer att handla om denna fråga.

På måndag har vi ett nytt spännande möte på AV-Media Kronoberg i Växjö!

2 kommentarer

Filed under Allmänna texter

2 responses to “Spännande plattform hos Mediecenter i Västerbotten

  1. Gott och väl att man samlar sina resurser oavsett form – men var kommer den undervisande bibliotekarien in i allt detta? Här betonas biblioteket som förråd och förmedlare av resurser och därmed bibliotekarien som en ”tillhandahållare”. Jag undrar var vår undervisande/pedagogiska roll kommer in? Den som vi kan sköta utan att ens ha en bibliotekslokal?
    Christina, Sannarpsgymnasiet, Halmstad

  2. Jag håller med Christina! Inte är det vår uppgift i Kunskapssamhället att vara arkivföreståndare för kunskapsreservoarer i ett samhälle med obegränsat informationsflöde. Vår roll är att lotsa våra barn och unga i detta samhälle och ge dem redskapen för att kunna ta sig fram. Vi vill ge våra unga en möjlighet till ett livslångt lärande. Skolbibliotekarien är en del av de resurser i skolan som tillsammans bidrar och verkar för att våra barn skall utvecklas på bästa sätt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s