Olika rum

En viktig del i den nya skollagen, och inte minst i Skolinspektionens tolkning,  är betoningen på rummet – skolbiblioteket som en egen plats. Med beskrivningen av de olika former av resurser som ska finnas i biblioteket – tryckta såväl som digitala – blir beskrivningar och funderingar kring hur rummet ska gestaltas intressanta. På många håll har det slutna biblioteksrummet öppnats och är en del av en mer social mötesplats, med exponering av olika resurser och kompletterat med tysta läsrum. Hur ser motsvarande digitala rum ut och hur hänger de olika rummen ihop?

I många av våra samtal definieras skolbiblioteket inte som ett stängt rum, utan mer som något som uppstår på de plats där skolbibliotekskompetensen blir en del av den pedagogiska processen – skolbiblioteket finns där bibliotekarien finns! Det fysiska rummets betydelse minskar medan det upplevda rummet blir viktigare.

Kompetensen är för många viktigare än lokalen, vilket är en smula problematiskt då kompetensen inte omnämns särskilt tydligt i lagtexten, biblioteket är däremot framlyft.

Lagtexten ställer dock inga särskilda krav på rummets utformning (en bokbuss skulle kunna vara en del av lösningen, men inte tillräcklig), det som är viktigt är den kontinuerliga tillgången till bibliotekets resurser.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna texter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s