Försök till definition

Skolbiblioteket finns där kompetens och resurser blir synliga och samverkar med elever och pedagoger.

Ett genomgående tema i de flesta samtal har varit synen på kompetensen som viktigare än rummet, och rummet som ett sätt att exponera resurserna. I beskrivningar av hur en bra verksamhet fungerar är samverkan ett viktigt inslag, delaktigheten i det dagliga skolarbetet, en kompetens som gör sig bäst tillsammans med andra kompetenser.

Skolbiblioteket kan därför ses som en samverkansform med ett stort antal olika tjänster, inte ett rum med en bibliotekarie.

 

2 kommentarer

Filed under Allmänna texter

2 responses to “Försök till definition

  1. Monica Nilsson

    Skolbiblioteket är kompetensen informationspecialist tillsammans med lärarkompetens. Ett vinnande team med sina båda professioner som befruktar varandra och verksamheten 🙂 och leder till ökad måluppfyllelse och bättre elevresultat……….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s