En fristad för elever?

I ett samtal med en skolledare kring skolbibliotek kom frågan om skobiblioteket som den fredade zonen upp. Det är en fråga som inte riktigt hör hemma i diskussionen kring läsning och stöd till skolarbetet men som ändå hör ihop med just biblioteket som plats. Hur ska vi se på detta?

Är det en allmän skolfråga som inte hör ihop med bibliotek, dvs att trygga rum måste det finnas ändå, eller är det just kopplingen rum, bibliotekarie, läsning och avkoppling som spelar roll. Att det hänger ihop med att det finns vuxna i rummet är självklart, men har det med också själva biblioteksmiljön att göra?

På vilket sätt kan detta perspektiv påverka utformning av skolbiblioteket?

Lämna en kommentar

Filed under Allmänna texter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s